Infraestructures

Una Catalunya independent podria posar punt i final als problemes dels aeroports de Girona, Tarragona i Lleida-Alguaire?

La gestió d’AENA, organisme oficial espanyol del qual depenen tots els aeroports, es basa en un únic objectiu, que és fer sostenible l’aeroport de Madrid-Barajas i evitar que qualsevol de les altres infraestructures li puguin treure vols. En cas de que el Govern català tingués plenes competències en matèria aeroportuària com correspon a un Estat, podria desenvolupar una estratègia pròpia i integral que permetés aprofitar les sinergies entre els aeroports de Girona, Lleida i Reus. També podria rebaixar les taxes a Girona i Tarragona, una llarga reivindicació de les Cambres de comerç del territori per poder atraure a aquelles línies aèries de baix cost que actualment volen a El Prat perquè les diferències en les taxes són petites.

La deixadesa en la gestió d’AENA ha provocat que els dos aeroports hagin quedat en mans de Ryanair, obligant al Govern a continuar subvencionant a la low cost irlandesa si no vol que aquesta plegui i marxi a altres ciutats del món amb aeroports també infrautilitzats. Tant Girona com Reus són dos dels aeroports més dependents d’aquesta companyia a Espanya, malgrat que els seus atractius turístics haurien de ser suficients per ser una destinació turística d’interès.


Un fet que demostra la millor gestió que pot fer l’Executiu català és l’Aeroport de Lleida-Alguaire. Al començament va tenir problemes per estar operatiu, però ha consolidat la seva oferta de turisme d’hivern entre els operadors britànics, que cada campanya d’esquí porten turistes del Regne Unit al Pirineu català i Andorra.