Infraestructures

El Govern d'una Catalunya independent podrà millorar la gestió del servei ferroviari de Rodalies?

En la negociació de repartiment d’actius i passius entre Catalunya i Espanya, el Govern català hauria d’exigir la propietat de les vies (actualment són de l’empresa pública Adif) i descomptar dels deutes els més de 3.000 milions d’euros que el Govern espanyol deu en concepte d’inversions en la xarxa ferroviària a Catalunya. A més, per fi es podrà buscar un nou operador que sigui més eficient del que ho ha estat Renfe fins el moment, en què ha pogut perpetuar-se en la gestió per un nou incompliment de Madrid: la modificació de la llei ferroviària.

Quan es va culminar l’acord per traspassar Rodalies a la Generalitat, el Govern espanyol es va comprometre a invertir 4.000 milions d’euros fins el 2015 i modificar la llei ferroviària perquè l’executiu català pogués triar un nou operador si ho desitjava a partir del 2012. No s’ha complert res d’això, però en un Estat independent es podrà obligar Renfe a competir amb altres operadors que hi estiguin interessats. A més, en el marc d’un concurs per privatitzar eventualment la gestió o tornar-la a cedir a Renfe, es podria exigir un pla d’inversions que alliberés el Govern d’importants esforços econòmics per tirar endavant obres.


La gestió de Rodalies també podria ser assumida per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), que ja s’encarrega de l’explotació d’algunes línies i que disposa del personal adient per assumir la transició en cas que el Govern decideixi rescindir el contracte amb Renfe per, després, començar a buscar un nou operador.